CEL MAI IMPORTANT MINERAL ESTE …

ACELA  CARE  ITI  LIPSESTE !

 

In fiecare zi corpul nostru produce piele, muschi, oase etc. El produce sangele ce transporta nutrientii si oxigenul peste tot, trimite semnale nervoase pe mii de kilometri  si genereaza mesagerii chimici care transfera de la un organ la altul instructiunile ce ajuta la sustinerea vietii. Pentru toate acestea, organismul are nevoie de materii prime:  minerale si vitamine, dar inca din 1998, National Academy of Sciences (USA) a aratat ca majoritatea oamenilor nu isi pot obtine toti nutrientii din hrana, chiar daca mananca echilibrat, cu o multime de fructe si legume. In iunie 2002, un studiu de referinta a analizat pe o perioada de 36 de ani cercatarile publicate in Journal of the American Medical Association  si a ajuns la concluzia ca fiecare persoana are nevoie sa ia zilnic o multi-vitamina, indiferent de varsta sau starea de sanatate. Acest necesar se datoreaza faptului ca alimentele sunt lipsite de valoarea nutritiva normala, datorita cultivarii intensive, utilizarii ingrasamintelor artificiale, culesului prematur pentru livrare rapida catre magazine (poate reduce continutul nutritional cu pana la 80%),  perisabilitatii inerente (ex: spanacul pierde 60% din continutul de acid folic in trei zile). Se estimeaza ca stramosii nostri luau de 3-4 ori mai multi nutrienti din alimentatie decat luam noi astazi.

 

Si totusi declinul in nutrienti al alimentelor reprezinta doar jumatate din necesarul suplimentarii. existant numerosi alti factori interni si externi care contribuie la aparitia si perpetuarea deficitelor majore de minerale in organism:

(1) excesul de cereale in alimentatie: acidul fitic in exces se leaga de minerale in intestine si le blocheaza absorbtia, ele fiind excretate fara a fi absorbite;

(2) toxicitatea metalelor grele:

    • mercur (din amalgam, pesti, vaccinuri) :  blocheaza Mg si Zn
  • aluminiu (anti-perspirante, produse cosmetice, medicamente contra aciditatii gastrice, folia de aluminiu etc):  afecteaza modul de utilizarea al Ca, Mg, P si neutralizeaza pepsina, necesara pentru absorbtia proteinelor
  • plumbul se leaga de Ca si il face inutilizabil pentru organism

(3) radiatia:   orice tip de expunere la radiatia EMF artificiala reduce capacitatea organismului de a absorbi si asimila minerale;  expunerea zilnice poate reduce continutul in corp al anumitor minerale cu pana la 15%

(4) anumite clase de medicamente blocheaza absorbtia unor nutrienti esentiali:

    • aspirina genereaza deficite de acid folic, fier, potasiu, sodiu si vitamina C
    • contraceptivele orale si alte medicamente de substitutie hormonala induc deficite de vitamine B (chiar si la doze mici de estrogeni), magneziu, zinc, tirozina, vitamina C si creaza un exces toxic de cupru
    • steroizii produc deficite de calciu, magneziu, acid folic, potasiu, seleniu, vitaminele C si D

(5) adictiile:

    • zaharul:  corpul nostru utilizeaza 54 molecule de Mg pentru fiecare molecula de zahar procesata. Excesul de zahar creaza si deficite de potasiu iar fluctuatiile de insulina epuizeaza zincul. O alimentatie bogata in zahar creste pierderea de crom prin urina
    • cafeaua (si cofeina in general) este diuretica si genereaza pierderi de calciu si magneziu, dar si de potasiu si sodiu
    • alcoolul accelereaza excretia magneziului prin rinichi, si poate contribui la pierderea de calciu, zinc, fier, mangan, potasiu si crom
    • bauturile carbogazoase contin fosfor in exces, care contribuie la deficitul de calciu si potasiu

(6) hipoclorhidria genereaza deficit de calciu

(7) modificarile de mediu si stil de viata cresc cerintele nutritionale intr-un ritm fara precedent. De exemplu, clorul din apa, ozonul din aer si ceilalti poluanti din mediu creaza un mediu intens oxidant care necesita cantitati mari de antioxidanti pentru neutralizare. Studiile arata ca necesarul de antioxidanti s-a triplat din 1970, in timp ce nivelul antioxidantilor din hrana s-a injumatatit !

 

Deficitul de nutrienti este implicat in majoritatea bolilor :

“Poti lega fiecare simptom, fiecare boala si fiecare afectiune de un deficit de minerale”

 (Linus Pauling, singurul savant laureat de doua ori cu premiul Nobel).

De ce s-a referit doar la minerale ? Deoarece vitaminele nu pot functiona fara minerale (Dr. Charles Northen). Cercetatorii au identifcat 84 de minerale de care organismul are nevoie ca sa supravietuiasca si ca sa se dezvolte. Daca efectul benefic al suplimentarii cu minerale si alti nutrienti este deja binecunoscut, exista cateva fatete ale suplimentarii care sunt mult mai putin cunoscute, desi sunt extrem de importante:  dozajul recomandat, suplimentul ideal, programul si durata suplimentarii.

*

DOZAJUL RECOMANDAT

Dozajul recomandat … exista asa ceva ???

  • exista un necesar de suplimentare zilnica – doze specifice pe varsta, sex, ocupatie
  • exista doze mult mai mari necesare in cazul bolilor constituite (Mg pentru diabetici) sau pentru a compensa efectul anumitor medicamente.
  • exista (uneori)  exces de minerale, caz in care suplimentarea este INTERZISA !

EXEMPLE:

Zincul

  • este esential pentru: structura si functionarea membranelor celulare, a sistemului imunitar (activeaza limfocitele NK, creste celulele T Helper si T-Suppressor, inbunatateste activitatea neutrofilelor), creste metabolismul bazal, previne astmul sin emfizemul, imbunatateste vindecarea fracturilor si combate osteoporoza etc;
  • excesul de zinc este toxic pentru : sistemul cardiovascular (contribuie la ateroscleroza, reduce colesterolul HDL, cauzeaza anemia  deoarece provoaca deficit de Cu), sistemul imunitar  (reducerea limfocitelor), digestie (colici), provoaca caderea parului.

Nichelul:

  • este esential pentru absorbtia fierului, productia de globule rosii, ajuta la formarea oaselor puternice si la transformarea glucozei in energie;
  • excesul de nichel contribuie la degenerarea muschiului cardiac, a ficatului si rinichilor si favorizeaza anumite tipuri de cancer.

Diferenta intre “suficient” si “prea mult” este foarte mica, mai ales la microminerale. Din acest motiv, atunci cand luam suplimente este important sa luam EXACT ceea ce ne lipseste.  Si EXACT CUM trebuie sa luam.

ROATA MINERALELOR

CUM LUAM SUPLIMENTELE ?

Se pare ca un supliment zilnic cu multi minerale si multi-vitamine pare sa fie tot ce ne trebuie …

DAR NU ESTE ASA !

(a) este esential sa luam numai mineralele care ne lipsesc: 

Excesul poate fi extrem de toxic  – incepand de la caderea parului, oboseala, letargie si terminand cu ateroscleroza, diabet, risc crescut atac cerebral etc;

(b) este important sa luam mineralele (si vitaminele) in combinatiile “lucrative”

Exista minerale cu actiuni antagoniste: vezi roata mineralelor, care descrie complexitatea interactiunii dintre minerale in organismul uman. Exemplu:   zincul poate reduce absorbtia de Cupru, Crom, Fier, Magneziu, Mangan, Molibden, Fosfor si acid folic.  

(c) este important sa luam mineralele in forme (usor) asimilabile:

Mineralele sub forma coloidala si de chelati (combinate cu amino-acizi) sunt cele mai bine asimilate, apoi cele din saruri organice (ascorbati, acetati, citrati), si cele mai putin asimilabile provin din saruri anorganice (fosfati, sulfati, cloruri).

*

 

PROGRAMUL DE SUPLIMENTARE

Momentul zilei in care se administreaza suplimentele este extrem de important:

  • calciul este absorbit mai bine dupa masa, deoarece este necesar acid gastric suficient pentru asimilarea lui.
  • zincul  se absoarbe mai bine daca este luat separat.

Alimentele si bauturile din hrana noastra  afecteaza absorbtia mineralelor:

  • taninii din ceai, ouale, laptele si taratele blocheaza absorbtia fierului
  • cafeina din cafea sau ceaiul chinezesc limiteaza absorbtia calciului, fierului, manganului, zincului,  cuprului
  • vitamina C, alimentele fermentate din soia (miso), acidul lactic din iaurt si varza murata favorizeaza absorbtia fierului
  • inulina din anghinare, usturoi, ceapa, banane etc creste absorbtia calciului cu peste 18% si influenteaza pozitiv absorbtia fierului si magneziului

Alti factori care inhiba absorbtia mineralelor sunt consumul excesiv de sodiu, proteine, acid oxalic, acid fitic etc dar si metoda de gatit si unele medicamente (ex: anti-acizii).

In general suplimentele se iau cu o masa bogata in grasimi, in special daca acestea contin si  vitamine solubile in grasime (A,D,E).

 ***

Consideratiile de mai sus va ajuta sa selectati corect suplimentele si sa le luati corect (probabil ati mai citit/auzit ceva similar).  Dar suplimentele de calitate si programul corespunzator reprezinta doar JUMATATE din conditiile necesare pentru buna asimilare a mineralelor.

Care este cealalta jumatate ?

 

CALITATEA ASIMILARII

Este determinata de:

(a) factorii fiziologici:

  • este necesar ca pH-ul tesuturilor si sangelui sa fie usor alcalin, altfel mineralele nu se vor absorbi !
  • este necesar sa identificam si sa eliminam existenta unor probleme digestive (deficitul de enzime , tranzitul intestinal accelerat, intestinul semipermeabil,  malabsorbtia etc) intainte de administrarea suplimentelor.

(b) factorii psihologici:

  • tulburarile alimentare afecteaza direct cantitatea hranei  pe care o consumam
  • placerea cu care mancam afecteaza rata absorbtiei nutrientilor.

*

Cercetatorii din Suedia si Tailanda au facut un studiu depre modul in care preferintele culturale pentru hrana afecteaza absorbtia fierului. Un grup de femei din fiecare tara au consumat hrana tailandeza tipica: orez, vegetale, cocos, sos de peste si chili iute. Desi alimentele contineau aceeasi cantitate de fier, femeile suedeze au absorbit doar jumatate fata de femeile tailandeze. In faza urmatoare, femeile au consumat o masa suedeza tipica: hamburger, piure de cartofi si fasole – in acest caz femeile tailandeze au asimilat mai putin fier.

In urmatoarea etapa a experimentului, femeile tailandeze au fost seprate in doua grupuri ce au primit exact aceeasi hrana specific tailandeza, dar la unul dintre grupuri hrana era trecuta prin blender – acest grup a asimilat mai putin.

Concluzia studiuli arata ca asimilarea nutrientilor nu depinde doar de continutul efectiv al hranei, ci si de factorii psihologici.

 

 

CONCLUZII

Dorinta de a fi sanatosi si in forma maxima ne impulsioneaza spre a suplimenta aportul de minerale. Exista o oferta extrem de bogata de suplimente  care sunt (sau se pretind a fi) de calitate si care va pot fi de folos  … daca si numai daca aveti realmente nevoie de ele si le puteti absorbi.

Centrul EuVITA va ajuta sa va cunoasteti dezechilibrele de minerale, cauzele interne si externe ale deficitelor, precum  si capacitatea de absorbtie a acestor minerale  (probleme digestive, psihologice) din hrana sau suplimente. In plus va ofera testarea compatibilitatii specifice cu un supliment existent si o gama larga de terapii pentru optimizarea asimilarii.

 

 

 

 

 

5 thoughts on “Cel mai important mineral …

  1. Pingback: azithromycin hydroxychloroquine study

  2. Pingback: hydroxychloroquine prescription online

  3. Pingback: buy cialis shipping canada

  4. Pingback: plaquenil price australia

  5. Pingback: plaquenil canada

Comments are closed.